آنچه در مورد حقایق تندخوانی باید بدانید

 

آنچه در مورد حقایق تندخوانی باید بدانید-min

آنچه در مورد حقایق تندخوانی باید بدانید-min

 

مطالعه، اصل ضروری در دنیای امروز

تا به حال به سرعت رشد علم و تکنولوژی فکر کرده‌اید؟ در این زمانه علم و فناوری به سرعت برق و باد در حال پیشرفت است. مردم در این عصر دو دسته‌اند: عده‌ای همگام با عصر تکنولوژی و عده‌ای در خواب زمستانی.

شما فرهیخته‌ی گرامی که در حال خواندن این مطلب هستید قطعا جزء مشتاقانِ به روز بودن در این قطار سریع‌السیر هستید. باید بدانید لازمه سوار شدن در این قطار، مطالعه است. مطالعه، فکر را پرورش می‌دهد. ذهن باز و روشن، کلام گویا و رفتاری سنجیده از مزایای داشتن مطالعه منظم است. گذشتگان فقط به خواندن کتاب، مطالعه می‌گفتند. اما امروزه به خواندن کتاب، صفحات مجازی، روزنامه، مجله و حتی تراکت‌های پرمحتوا، مطالعه می‌گویند.

باید بتوانید در طول روز از منابع مختلف، اطلاعات مفید کسب کنید. زمان محدود است. مشغله ما بسیار زیاد است. پس چگونه از خریدِ بلیط ِقطارِ علم، جا نمانیم؟

تندخوانی بلیط لحظه آخری شماست

تندخوانی همان روشی است که به آن نیاز داریم. وقتی مطلب طولانی است و زمان کم است چاره کار تندخوانی است. شاید شایعاتی درباره تندخوانی، اراده شما را نسبت به یادگیری این مهارت سست کرده باشد. ما در این مقاله رازهایی در مورد حقایق تندخوانی را برای شما افشا می‌کنیم.

آیا من می‌توانم تندخوان شوم؟

تندخوانی ابزار پیچیده‌ای نیاز ندارد. مغز، چشم و کتاب تنها 3 ابزار مورد نیاز این مهارت فوق‌العاده است. بعد از آن فقط و فقط با تمرین می‌توانید هر لحظه در تندخوانی اوج بگیرید.

چرا تندخوانی؟

من با سرعت مطالعه‌ و میزان فهم مطالب در حال حاضر راحتم و هیچ مشکلی ندارم. چرا تندخوان شوم؟ این جمله دقیقا مثل این است که شما سوار یک دوچرخه هستید و می‌گویید سرعتم خوب است چه نیازی به بنز دارم. پس از اینکه تندخوانی را آموزش دیدید و تمارین آن را انجام دادید متوجه حقایق تندخوانی می‌شوید. متوجه می‌شوید روش مطالعه شما تاکنون ایراداتی داشته که اگر آن‌ها را رفع کنید به سرعت بنز در مطالعه می‌رسید. ایراداتی از قبیل لب‌خوانی، بلند‌خوانی، سرگردانی چشم، گم کردن خطوط و محدودیت حوزه دید فقط با تندخوانی قابل حذف شدن هستند.

سن فقط یک عدد است

اینکه سن من برای شروع تندخوانی خیلی کم یا خیلی زیاد است یک بهانه واهی است. از کودکان کم سن و سال تا سالمندان مشتاق به مطالعه می‌توانند تندخوان شوند. اگر باور ندارید از مدرسان این حوزه بپرسید تا به شما حقایق تندخوانی را بگویند.

 

 

تندخوانی امری ممکن یا ناممکن-min

تندخوانی امری ممکن یا ناممکن-min

تندخوانی امری ممکن یا ناممکن

روز اول که برای ثبت نام گواهینامه به آموزشگاه مراجعه کرده‌اید را به یاد دارد؟ آن زمان حتی نمی‌توانستید تصور کنید چطور حرکت کنید. اما پس از تمرین و کسب مهارت، مسافت‌های طولانی و سرعت بالا را تجربه کردید.

تندخوانی تمارینی دارد که در عین سادگی اگر به صورت مداوم انجام شود چشم شما را به حرکت سریع و ذهن شما را به درک بالا عادت می‌دهد. فقط کافی است کمی سرعتتان در مطالعه زیاد شود تا اطرافیان از مهارت شما شگفت‌زده شوند.

فهم مطالب با تندخوانی چگونه ممکن است؟

تا به حال برایتان اتفاق افتاده که با شخصی صحبت کنید و به علت سرعت پایین کلامش، بی حوصله شوید؟ در این شرایط دیگر هیچ رغبتی نسبت به ادامه صحبت با او ندارید. دقیقا مشابه این حالت زمانی که آرام آرام مطالعه می‌کنید برای مغز شما رخ می‌دهد. حتما پیش آمده در ایام امتحانات، درسی را که در فرصت یک هفته‌ای فرجه تمام نکرده‌اید در یک شب جمع‌بندی می‌کنید. به علاوه اقرار می‌کنید در این شب چقدر بهتر مطالب را متوجه شدم. این یک حالت از تندخوانی بود که شما تجربه کرده‌اید.

زمانی که با سرعت بیشتر مطالعه می‌کنید، البته با رعایت نکات تندخوانی، فهم مطلب به شدت افزایش می‌یابد. حتی ماندگاری مطالب در ذهن نیز دوام بیشتری دارد.

زمان طلاست

زمان طلاست و بهره بردن درست از آن ضروری است. اینکه بتوان در کمترین زمان بیشترین اطلاعات لازم را کسب کرد یک رویا نیست. مغز شما از پیچیده‌ترین کامپیوترها نیز قوی‌تر است. بنابراین مغزتان را آموزش دهید تا برنامه تندخوانی بر روی آن نصب شود. مطمئن باشید پس از یادگیری این مهارت، زندگی شما به دو بخش تقسیم می شود: قبل از تندخوانی و بعد از تندخوان شدن.

 

تمرکز با تندخوانی تناقض دارد؟-min

تمرکز با تندخوانی تناقض دارد؟-min

 

تمرکز با تندخوانی تناقض دارد؟

درک بالا، سرعت زیاد و اشتیاق فراوان به دانستن ادامه مطلب، تمرکز را حفظ می‌کند. مطالعه کتاب با تندخوانی به قدری شیرین است که اجازه از دست رفتن تمرکز را به شما نمی‌دهد. آن‌چنان این روش موجب حفظ تمرکز می‌شود که بعضی مربیان، اگر بتوانید حین تندخوانی تمرکز خود را از دست بدهید، برای شما جایزه می‌گذارند.

تقویت حافظه را به خود هدیه دهید

حتما شنیده‌اید مطالعه منظم، حافظه را تقویت و از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می‌کند. اگر به شما بگویم مطالعه با تندخوانی روند تقویت حافظه را به صورت پلکانی رشد می‌دهد حقیقت را گفته‌ام. حتی تمارینی که در حین آموزش تندخوانی انجام می‌دهید موجب تقویت ذهن و حافظه می‌شوند.

تندخوانی افزایش اعتماد به نفس را به ارمغان می‌آورد

صحبت دقیق در جمع افراد یا ارائه نظرات پیرامون موضوعات مختلف، همه در گرو مطالعات قبلی شماست. با مطالعه می‌توانید تسلط خود را درباره موضوعات متنوع افزایش دهید. حالا اگرتندخوان شوید طی کردن این مسیر برای شما آسان می‌شود.

تندخوانی محدودیت موضوعی ندارد

برخی بر این باورند که تندخوانی فقط مختص مطالعه کتب غیر درسی و داستانی است. این موضوع هم درست و هم غلط است. مثل اینکه شما بگویید من با قاشق مرباخوری نمی‌توانم ماکارونی بخورم. صحبت شما کاملا متین است. اما اگر ابزار در دستتان را عوض کنید مشکل کاملا حل می‌شود. شما نمی‌توانید با همان روش که رمان می‌خوانید کتب درسی را هم تندخوانی کنید. بنابراین روش مخصوص به آن را به کار برید تا در خواندن مطالب از هر جنس و موضوعی بهره برید.

تندخوانی محدودیت وسیله‌ای ندارد

فرقی نمی‌کند مطلب شما بر روی چه وسیله ای حک شده باشد. صفحات کتاب، صفحه گوشی و یا هر وسیله‌ دیگری که بر روی آن مطلبی نوشته شده باشد تفاوتی ندارد. اگر تندخوان باشید حتی هنگام گذر سریع از کنار یک بنر بزرگ در خیابان می‌توانید از آن بنر در ذهن خود عکس بگیرید. مطالب آن را سریع بخوانید و درک کنید.

 

تندخوانی یک مهارت جهانی-min

تندخوانی یک مهارت جهانی-min

تندخوانی یک مهارت جهانی

آموزش تندخوانی که چندی است در کشور ما رواج پیدا کرده و علاقمندان بسیار دارد، مدت طولانی است که در جهان در حال اجراست. در مدارس و دانشگاه‌های جهانی این مهارت تدریس می‌شود. شاید بد نباشد بدانید سرعت مطالعه دانش‌آموزان ژاپنی اغلب از اساتید دانشگاه‌های ایران نیز پیشی می‌گیرد. این مطلب به عنوان یکی از حقایق تندخوانی می‌تواند یکی از علل پیشرفت کشورهای توسعه یافته باشد.

بیل گیتس، ریچارد نیکسون، آنتونی رابینز و جیمی کارتر تعدادی از افراد مشهور تندخوان هستند. بی شک تندخوانی و کسب اطلاعات مفید برای ایشان در موفقیتشان سهم بزرگی داشته است.

سرمایه‌گذاری حرفه‌ای

اگر برای کسب مهارت درست و کاربردی، هزینه می‌کنید بَرنده‌اید. بهترین نوع سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در راستای کسب آموزه‌های مورد نیاز است. سرمایه‌گذاری روی خود موجب رشد همه جوانب زندگی با سرعت بیشتر است. کسب درآمد بیشتر و افزایش اطلاعات در مورد کسب و کار، از ثمرات تندخوانی است. وقتی سالیانه کتاب‌های مربوط به حوزه کاری خود را مطالعه کنید امکان ندارد درآمد شما چند برابر نشود. حتی روانشناسی افراد و کسب دانش، پیرامون زندگی اجتماعی، جایگاه شما را در محیط خانه و اجتماع رشد می‌دهد. حقایق تندخوانی بیش از آن چیزی است که تصور می‌کنید.

کلام آخر…

تا اینجا تعدادی از مهم‌ترین حقایق تندخوانی را ذکر کردیم. دانستن حقایق تندخوانی به ما در انتخاب این روش برای مطالعه بسیار کمک می‌کند. داشتن ابزار تندخوانی در دنیای گسترده اطلاعات، درست مانند داشتن فانوسی روشن در جاده‌ای تاریک است. حقایقی دیگر در مورد تندخوانی هنوز باقی مانده است. این بخش از کار را به عهده شما می‌گذاریم. پس از آموزش و یادگیری این مهارت به ما بگویید چه زوایایی از حقایق تندخوانی برایتان آشکار شده است.

 

موفقیت بیشتر در تندخوانی همراه با درک مطلب صحیح

همه چیز در مورد تندخوانی

سمینار تندخوانی وتقویت حافظه (14 دی ماه 1400)

از تندخوانی تا ریاست جمهوری، 5 تا از برترین های تندخوانی در جهان

فنگشویی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست